Moomin Norge

Moomin Norge

Moomin.no doblet konverteringsraten og økte salget med 93 % på ett år 

Vår rolle
Digital rådgiver

Nettbutikken 

Moomin.no er den offisielle Mummibutikken i Norge, og selger produkter inspirert av Tove Janssons fantastiske Mummi-univers. Her finner du alt fra kjøkkenutstyr og serviser til klær og interiørartikler med sjarmerende motiver fra de ulike fortellingene. Mest solgt er de kjente og kjære Mummikoppene – ikoniske krus som har blitt ekstremt populære samleobjekter.

Bedriftens mål

Da vi begynte å jobbe med Moomin.no i august 2023, hadde nettbutikken – basert på Shopify – vært åpen i fire måneder. Salget var i gang, men tok seg ikke noe særlig opp. De tok derfor kontakt med oss og hadde et tydelig ønske: å få fart på salget. Ambisjonene var store, men ønsket var å bygge seg gradvis opp.  

Å optimalisere en nettbutikk krever innsats fra flere fagområder. Det krever målrettet jobbing med UX, konverteringsoptimalisering, innholdsproduksjon, SoMe, annonsering og sporing. 

Konverteringsoptimalisering 

Vi så med én gang et stort forbedringspotensial når det kom til konverteringsraten, og startet derfor med små, men viktige justeringer for å kjøpsreisen mer friksjonsfri. Det finnes som oftest ingen enkel «quick fix» for å øke konverteringsraten. Det er nemlig summen av mange små tiltak og optimaliseringer som til slutt får ordremengden til å øke. 
 
Et eksempel på et slikt «mikrotiltak», er informasjonsbaren vi implementerte som minner brukeren på at de får et gratis handlenett om de handler for en viss sum. I seg selv ikke revolusjonerende, men i sum blir det betydelig mer penger i kassa.  

Innholdsproduksjon

Når du har et relativt nytt nettsted, er det også viktig å jobbe med SEO og innhold. Organisk synlighet tar tid å opparbeide seg, og det er helt avgjørende å jobbe strategisk fra start. Vi var derfor raske med å gjøre søkeordsanalyser og optimalisere de viktigste sidene for å sikre synlighet i søk. Vi satte også opp innholdsplaner og publiserte artikler for å bygge kjennskap og skape en relasjon til målgruppen. 

Betalt annonsering

Å jobbe med optimalisering og innholdsproduksjon førte naturligvis til flere konverteringer, men vi visste at det var mer å hente. Mummi-produktene har blitt svært populære de siste årene, noe som har ført til at flere store kjeder som Kitchen, Tilbords, Christiania Glasmagasin og Jernia har valgt å ta inn produktene. Med så stor konkurranse var vi også nødt til å gjøre flere tiltak for å nå ut til kundegruppen, og satte derfor i gang med betalt annonsering. 

Organisk synlighet tar tid, mens betalt annonsering kan gi resultater fra dag én. Gjennom Google Ads kan du legge ut målrettede annonser mot spesifikke søkeord og treffe potensielle kunder akkurat når de søker etter produkter du tilbyr. Det kan være spesielt hensiktsmessig for en nettbutikk som er i startfasen og trenger synlighet raskt. I tillegg gir betalt annonsering verdifull innsikt og gjør det mulig å teste, justere og skalere underveis – noe som er avgjørende for en nettbutikk i vekst. 

Resultatet 

Ved å kombinere innsiktsdrevet innholdsarbeid, grundig konverteringsoptimalisering og målrettet annonsering, har Moomin.no gått fra bakevje til førstesiden på Google. På ett år doblet vi konverteringsraten og økte salget med hele 93 %. Samtidig økte gjennomsnittlig rangering i Google fra 11 til 3,3 – og vi tok førsteplassen på viktige søkeord som «mummikopp», forbi store, etablerte konkurrenter som Tilbords og Nordic Nest. 

Veien videre 

Dette er et godt eksempel på hva som skjer når man tenker helhetlig strategi og samtidig har øye for de små detaljene. Og for Moomin.no stopper det ikke her, vi jobber kontinuerlig med å teste, analysere og forbedre, slik at nettbutikken ikke bare vokser, men vokser i riktig tempo og med god lønnsomhet.