Moomin Norge

Moomin Norge

Moomin.no doblet konverteringsraten og økte salget med 93 % pÃ¥ ett Ã¥r 

VÃ¥r rolle
Digital rådgiver

Nettbutikken 

Moomin.no er den offisielle Mummibutikken i Norge, og selger produkter inspirert av Tove Janssons fantastiske Mummi-univers. Her finner du alt fra kjøkkenutstyr og serviser til klær og interiørartikler med sjarmerende motiver fra de ulike fortellingene. Mest solgt er de kjente og kjære Mummikoppene – ikoniske krus som har blitt ekstremt populære samleobjekter.

Bedriftens mål

Da vi begynte Ã¥ jobbe med Moomin.no i august 2023, hadde nettbutikken – basert pÃ¥ Shopify – vært Ã¥pen i fire mÃ¥neder. Salget var i gang, men tok seg ikke noe særlig opp. De tok derfor kontakt med oss og hadde et tydelig ønske: Ã¥ fÃ¥ fart pÃ¥ salget. Ambisjonene var store, men ønsket var Ã¥ bygge seg gradvis opp.  

Ã… optimalisere en nettbutikk krever innsats fra flere fagomrÃ¥der. Det krever mÃ¥lrettet jobbing med UX, konverteringsoptimalisering, innholdsproduksjon, SoMe, annonsering og sporing. 

Konverteringsoptimalisering 

Vi sÃ¥ med én gang et stort forbedringspotensial nÃ¥r det kom til konverteringsraten, og startet derfor med smÃ¥, men viktige justeringer for Ã¥ kjøpsreisen mer friksjonsfri. Det finnes som oftest ingen enkel «quick fix» for Ã¥ øke konverteringsraten. Det er nemlig summen av mange smÃ¥ tiltak og optimaliseringer som til slutt fÃ¥r ordremengden til Ã¥ øke. 
 
Et eksempel pÃ¥ et slikt «mikrotiltak», er informasjonsbaren vi implementerte som minner brukeren pÃ¥ at de fÃ¥r et gratis handlenett om de handler for en viss sum. I seg selv ikke revolusjonerende, men i sum blir det betydelig mer penger i kassa.  

Innholdsproduksjon

NÃ¥r du har et relativt nytt nettsted, er det ogsÃ¥ viktig Ã¥ jobbe med SEO og innhold. Organisk synlighet tar tid Ã¥ opparbeide seg, og det er helt avgjørende Ã¥ jobbe strategisk fra start. Vi var derfor raske med Ã¥ gjøre søkeordsanalyser og optimalisere de viktigste sidene for Ã¥ sikre synlighet i søk. Vi satte ogsÃ¥ opp innholdsplaner og publiserte artikler for Ã¥ bygge kjennskap og skape en relasjon til mÃ¥lgruppen. 

Betalt annonsering

Ã… jobbe med optimalisering og innholdsproduksjon førte naturligvis til flere konverteringer, men vi visste at det var mer Ã¥ hente. Mummi-produktene har blitt svært populære de siste Ã¥rene, noe som har ført til at flere store kjeder som Kitchen, Tilbords, Christiania Glasmagasin og Jernia har valgt Ã¥ ta inn produktene. Med sÃ¥ stor konkurranse var vi ogsÃ¥ nødt til Ã¥ gjøre flere tiltak for Ã¥ nÃ¥ ut til kundegruppen, og satte derfor i gang med betalt annonsering. 

Organisk synlighet tar tid, mens betalt annonsering kan gi resultater fra dag én. Gjennom Google Ads kan du legge ut mÃ¥lrettede annonser mot spesifikke søkeord og treffe potensielle kunder akkurat nÃ¥r de søker etter produkter du tilbyr. Det kan være spesielt hensiktsmessig for en nettbutikk som er i startfasen og trenger synlighet raskt. I tillegg gir betalt annonsering verdifull innsikt og gjør det mulig Ã¥ teste, justere og skalere underveis – noe som er avgjørende for en nettbutikk i vekst. 

Resultatet 

Ved Ã¥ kombinere innsiktsdrevet innholdsarbeid, grundig konverteringsoptimalisering og mÃ¥lrettet annonsering, har Moomin.no gÃ¥tt fra bakevje til førstesiden pÃ¥ Google. PÃ¥ ett Ã¥r doblet vi konverteringsraten og økte salget med hele 93 %. Samtidig økte gjennomsnittlig rangering i Google fra 11 til 3,3 – og vi tok førsteplassen pÃ¥ viktige søkeord som «mummikopp», forbi store, etablerte konkurrenter som Tilbords og Nordic Nest. 

Veien videre 

Dette er et godt eksempel pÃ¥ hva som skjer nÃ¥r man tenker helhetlig strategi og samtidig har øye for de smÃ¥ detaljene. Og for Moomin.no stopper det ikke her, vi jobber kontinuerlig med Ã¥ teste, analysere og forbedre, slik at nettbutikken ikke bare vokser, men vokser i riktig tempo og med god lønnsomhet.