Innholdsdesign – hvorfor ingen leser det du skriver
Tid å lese: 5 minutter
Hvordan skal du få folk til å lese det du skriver? Det hjelper lite å skrive lange tekster om produktet ditt dersom det er ingen som gidder å lese det. Vi ser på hvilke virkemidler som skal til for å få flest mulig til å få med seg mest mulig.
Samspillet mellom innhold og design
Innholdet er det viktigste du har på nettstedet ditt. Derfor er det også viktig at det blir presentert på en måte som gjør at flest mulig skal få med seg mest mulig.
Når du setter i gang med et webprosjekt er det essensielt å ferdigstille så mye som mulig av innholdet før man begynner på designet. Designets viktigste rolle er å bidra til at budskapet kommer godt frem og er lett oppfattelig.
Relatert artikkel: Nytt nettsted? Her er 5 ting du må vite
Innholdet og designet sammen skal styre brukeren til å utføre en ønsket oppgave. Når innhold og design spiller på lag, skaper vi de gode brukeropplevelsene.
La innholdet puste
Du har kanskje hørt uttrykket «whitespace» eller «negative space». Whitespace definerer hvor mye plass det er rundt de ulike elementene som bilder, grafikk, innhold og andre elementer på et nettsted. Denne "luften" rundt bidrar til et rent, ryddig og oversiktlig design.
Bruk av whitespace er essensielt for brukeropplevelsen og bidrar til:
- Økt lesbarhet
- Forbedre fokus
- Bedre forståelse av innholdet
- Bedre brukeropplevelse
- Økning i konverteringer
Når whitespace brukes godt og riktig kan det utgjøre store forskjeller når det kommer til å få brukerne dine til å gjøre det du ønsker at de skal gjøre.
Designet på nettstedet må være optimalisert for at kundene dine skal ønske å lese videre. Studier viser at å pakke mest mulig informasjon inn på minst mulig plass har en tydelig motsatt effekt – de får faktisk med seg enda mindre av budskapet ditt. Her spiller også fontstørrelser, linjehøyde og plassering av andre elementer en stor rolle.
Whitespace brukes for å gjøre det lettere for de som besøker nettstedet å fokusere på de riktige tingene – og for å vise hvilke elementer som henger sammen. Vi gir brukeren muligheten til å lettere kunne skumlese innholdet noe som igjen gir en bedre brukeropplevelse. Vær nøye i valget av fonter, størrelser og farger – dette har også mye å si for om innholdet er lett å oppfatte.
Du tenker kanskje at det blir sabla mye scrolling med så mye luft. Jo, det kan bli det – men er det noe problem da?
Above the fold
Vi kan dra flere paralleller til trykk når det kommer til design på nett. Vi bruker blant annet «lorem ipsum» som placeholder-tekst, organiserer innhold i kolonner (først brukt i aviser), og ikke minst adopterte vi ideen om «above the fold».
Above the fold er i utgangspunktet betegnelsen på den øvre halvdelen av forsiden til en avis. Aviser i stort format ble brettet for å få plass i aviskioskenes stativer, noe som resulterte i at de viktigste nyhetene ble plassert øverst - over bretten.
Uttrykket brukes i webdesign om delen av et nettsted som vises øverst, før brukeren scroller nedover på siden.
Scrolling er ikke farlig
Hvilken effekt scrolling har for brukeren og brukeropplevelsen er et område det har blitt utført en utallige brukertester på. Studier viser at så lenge innholdet ditt er relevant og visuelt sett lett fordøyelig er det ingen grunn til at scrolling skal stoppe de besøkende i å utføre ønsket brukeroppgave.
Tenk på hvor mye tid du bruker på å scrolle i sosiale medier. Disse er en viktig driver til at scrolling har blitt en vanesak for folk flest. Tjenester som Instagram, Twitter og Facebook er alle lagt opp slik at man kan scrolle seg inn i evigheten – innholdet tar rett og slett aldri slutt.
Når det er sagt er det viktig å huske på at det alltid er det som kommer først som får mest oppmerksomhet – så vær nøye med å prioritere innholdet ditt. Det viktigste skal alltid først, men hold det til et minimum. Jo mer tekst du har, jo mindre blir det lest.
Er above the fold fortsatt relevant?
Svaret er ja, men måten vi utnytter plassen på har endret seg drastisk siden uttrykket først ble tatt i bruk.
Folden er viktig for å sette forventningene til resten av siden, men å skvise så mye innhold og lenker som mulig i toppen kan være direkte skadelig for både brukeropplevelse og konverteringsrate.
I stedet bør du fokusere på å plassere handlingsdrivere på gjennomtenkte steder, og se til at du legger inn små hint som gjør at brukeren enkelt forstår at det kommer mer innhold om man scroller.
Scrolling = en bedre brukeropplevelse
Du skal rett og slett kapre oppmerksomheten til brukeren med kvalitetsinnhold og -design som får de til å ønske å lese mer. Mer scrolling kan faktisk bety en enda bedre brukeropplevelse, flere konverteringer og høyere fortjenester.