Hva er HubSpot?

Tid Ã¥ lese: 5 minutter 

HubSpot er en verdensledende markedsførings- og salgsplattform bygget rundt inbound marketing. Inbound-metodikken handler om å tiltrekke besøkende, engasjere leads og begeistre kunder, og HubSpot den beste måten å jobbe med inbound på.

Plattformen er laget for å jobbe effektivt med markedsføring, salg og kundeservice. HubSpot hjelper deg med å holde rede på leadsene dine, konverterer dem til kunder, og ivaretar eksisterende kundeforhold.

Plattformen hjelper deg med å konvertere besøkende til kunder, og er derfor ideell for bedrifter som ønsker å jobbe med utgangspunkt i inbound-metodikken.

Relatert artikkel: Hva koster HubSpot?

Med HubSpot får du en plattform hvor alle verktøy er integrert. På denne måten slipper du å spre verktøyene dine over flere plattformer som ikke «snakker» sammen, og du har alt du trenger for å drive inbound marketing fra ett og samme sted.

HubSpot består av et gratis CRM-system, og inntil tre forskjellige moduler:

  • Marketing Hub
  • Sales Hub
  • Service Hub

HubSpot er med andre ord et verktøy som binder marked, salg og kundeservice sammen hvor de jobber på samme plattform.

HubSpot CRM

CRM-systemet til HubSpot hjelper deg å organisere og holde oversikt over leadsene og kundene dine på en enkel og effektiv måte.

I CRM-systemet kan du enkelt logge alle detaljer om en person i kundekortet deres, i tillegg blir mye informasjon logget automatisk. Du kan for eksempel se hva leadsene foretar seg i dine digitale kanaler. Denne informasjonen gir selgerne et klart bilde på når det er riktig tidspunkt å opprette kundekontakt.

CRM-systemet loggfører med andre ord all aktivitet leadsene dine foretar seg, og gir deg et oppdatert bilde av hvor de er i kjøpsprosessen.

HubSpot Marketing Hub

Med markedsføringsplattformen til HubSpot har du alt du trenger for å jobbe effektivt og målrettet med dine markedsføringsaktiviteter. Du kan for eksempel opprette bedriftsblogger eller kampanjesider, lage smart-innhold til nettsiden din, og sende ut nyhetsbrev og e-poster til spesifikke kundesegmenter.

Et utvalg populære funksjoner i Marketing Hub:

  • Automatisering av markedsaktiviteter og kundeoppfølging
  • Blogging
  • Smart-innhold
  • Landingssider
  • Nyhetsbrev og e-postutsendelser

HubSpot har også utviklet et eget CMS. Det er likevel viktig å poengtere at det ikke er noen forutsetning at nettsiden din må være i HubSpot for å drive med inbound marketing og HubSpot. Det eksisterer en rekke muligheter for å integrere HubSpot med andre rammeverk, som for eksempel WordPress.

HubSpot Sales Hub

På salgsplattformen til HubSpot kan du enkelt holde oversikt over de ulike aktivitetene kundene dine foretar seg i dine digitale kanaler. På denne måten kan du følge med på hvor de er i kjøpsprosessen, og følge de opp basert på engasjementsnivået deres og hvilke typer innhold de har interagert med.

Noen fordeler med Sales Hub:

  • Ringe fra kundekortet
  • Spore Ã¥pning og klikk i e-poster
  • Varsel nÃ¥r interessante leads besøker nettsiden din

HubSpot Service Hub

Med kundeserviceplattformen til HubSpot er alt lagt til rette for at kundebehandlerne kan kommunisere med, og videreutvikle forholdet til, kundene.

Noen fordeler med Service Hub:

  • Livechat og chatbots
  • Kunnskapsdatabase
  • Undersøkelser for Ã¥ mÃ¥le kundetilfredshet

Med HubSpot får du med andre ord samlet alle de ulike verktøyene markedsførerne, selgerne og kundebehandlerne dine har behov for på samme plattform, og sørger samtidig for et tettere samarbeid mellom de tre avdelingene.

Snakk med en ekspert

Kristoffer Miracco 
fagansvarlig innhold og SEO 

kristoffer.miracco@markant.no