Inbound handler om mennesket
Inbound setter mennesket i sentrum. Vi begynner alltid med et dypdykk i de ulike kundesegmentene. Vi kartlegger og lager personas (idealkunder) for å bedre finne ut hvem kundene dine egentlig er. Hvordan ser de ut? Hva er de opptatt av? Hvilke problemer har de som vi kan løse?
Når vi vet akkurat hvem det er vi skal nå, kan vi finne ut hvordan.
Relatert artikkel: Personas – slik finner du idealkunden din
De 3 fasene
Inbound-metodologien er bygget opp rundt 3 forskjellige faser:
- Attract (tiltrekke)
- Engage (engasjere)
- Delight (fryde)
Tiltrekke
All trafikk er ikke bra trafikk. Du vil ha trafikk som konverterer. Du vil ha de som har størst potensiale til å bli kunder. Det er nettopp derfor vi bruker tid og ressurser på å kartlegge idealkundene. Da kan vi lage innhold som appellerer direkte til de og få relevant trafikk inn på nettstedet vårt, enten det er et blogginnlegg, en instruksjonsvideo eller en e-bok.
Effekten måler vi fortløpende, slik at vi kan justere og optimalisere for å utnytte den trafikken vi får maksimalt.
Engasjere
Når vi får relevant trafikk er neste steg å engasjere denne trafikken på best mulig måte. Det gjør vi gjennom å skape en personlig opplevelse gjennom tilpasset innhold basert på brukerprofilen og ved hjelp av personaliserte handlingsdrivere, lead-flyt, nyhetsbrev og live chat.
Fryde
Ved hjelp av nyhetsbrev og markedsautomasjon kan vi opprettholde en dialog med kunden og levere riktig budskap til riktig person til riktig tid, hver gang. Slik sikrer vi at kunden forblir en kunde og at merkevaren din alltid er top-of-mind.
Content is king
Produksjon av godt innhold er hjertet i en hver inbound-strategi. Nyttige blogginnlegg og artikler er en av de beste måtene å tiltrekke seg idealkunden din på. Da må også innholdet ta utgangspunkt i en solid innholdsstrategi, slik at vi sikrer oss at innholdet vi bruker tid og ressurser på å produsere faktisk er relevant og nyttig. Innholdsstrategien baseres på et grundig kartleggingsarbeid der vi spør oss selv hva idealkunden er opptatt av. Hvilke problemer har de i hverdagen? Hvilke interesser har de?
Innholdet trenger ikke nødvendigvis være tekst. Video kan ofte være et like godt, om ikke bedre, alternativ for å engasjere en potensiell kunde. Det handler nettopp om å finne ut hva det er idealkunden tenner på.
Søkemotoroptimalisering
En annen fordel med å ha godt og relevant innhold på nettstedet ditt, er at det styrker den organiske synligheten. Søkemotorene er like glad i godt innhold som kundene dine, og har du brukt tid på å produsere godt innhold, vil det også bli reflektert i søkeresultatene. Det betyr at du får mer relevant trafikk uten å betale i dyre dommer til Google for dyr annonseplass.
Relatert artikkel: SEO-sjekkliste for nettstedet ditt
Inbound som prosess
Inbound er ikke noe som kan implementeres over natten. Det krever et grundig stykke forabeid der man kartlegger idealkunder, legger innholdsstrategi og setter opp markedsautomasjon. Selger du svært rimelige produkter der kunden går gjennom en kort beslutningsprosess, er det ikke sikkert inbound er for deg. Men selger du et produkt eller en tjeneste som har en noe høyere kost, og der kunden har en beslutningsprosess som er alt i fra en uke til et år, da er inbound midt i blinken.
Kom i gang med inbound
Dersom du vurderer inbound markedsføring er kartlegging av idealkundene dine et godt sted å starte. Hubspot har utviklet et supert verktøy der du enkelt kan komme i gang med å lage personas.
Det tvinger deg til å svare på spørsmålet «hvor godt kjenner jeg egentlig kundene mine?», og kan fort føre til noen positive aha-opplevelser. Og gir deg garantert noen gode ideer rundt hvordan du bedre kan tiltrekke deg din idealkunde.