Google Analytics 4 – fra klikk til komplekse kundereiser

Tid å lese: 5 minutter

Internett var et helt annerledes sted da Google Universal (GU) ble lansert i 2005, og da Universal Analytics (UA) tok over stafettpinnen i 2012. Fra at klikk var valutaen som gjaldt, har vi blitt mer interessert i hva trafikken gjør på nettsiden din. Derfor faser Google ut de gamle analyseplattformene sine og lanserer Google Analytics 4 (GA4).

Med Google Analytics 4 kan du og din bedrift forstå de komplekse reisene til kundene deres – samtidig som du prioriterer personvernet deres. For vet du hva du tilfører dine besøkende, og hva kan de tilføre deg?

Dette er Google Analytics 4

  • Bedre oversikt over kundereisen ved å samle inn data både fra nettsteder og apper.
  • Bygger på hendelser i stedet for øktbaserte data.
  • Bedre personverninnstillinger, som for eksempel måling uten informasjonskapsler, samt atferds- og konverteringsmodellering.
  • Prognosefunksjoner gir veiledning uten komplekse modeller.
  • Direkte integrering av medieplattformer som gjør det enklere å realisere tiltak.

Økt brukervennlighet

GA4 har et enklere oppsett i forhold til de tidligere analyseplattformene, flere standardeventer, og mer oversiktlige rapporter. Det skal rett og slett være enklere å bruke. Den har fleksibiliteten til å måle mange forskjellige typer data, og kan levere sterke analyseopplevelser som er designet for fremtiden. Den lar deg se enhetlige brukerreiser på tvers av enheter, og med Googles AI-teknologi kan den vise frem og forutsi ny innsikt.

Dette er noe av det Google Analytics 4 kan bjuda på:

  • Forstå kundene dine på tvers av kontaktpunkter

Få en fullstendig oversikt over kundens livssyklus med en hendelsesbasert målemodell som ikke er fragmentert etter plattform eller organisert i uavhengige økter.

  • Øk ROIen med datadrevet attribusjon

Bruk datadrevet attribusjon for å analysere effekten av markedsføringen din på tvers av kundereisen. Den tildeler attribusjonskreditt til mer enn bare det siste klikket ved hjelp av Analytics-dataene dine. På den måten hjelper GA4 deg å forstå hvordan alle markedsføringsaktivitetene dine til sammen påvirker konverteringene dine. Med en bedre og mer sømløs integrasjon med Google Ads og Google Marketing Platform kan du eksportere analysene og bruke medieverktøyene for å optimalisere kampanjene dine.

  • Mål engasjementet og konverteringer

Du beholder nøkkelmålingsfunksjonaliteten, samtidig som du kan administrere og minimere innsamlingen av data på brukernivå, og derfor følge reglene for personvern.

  • Få større verdi ut av dataene dine

Med maskinlæring kan du få prediktiv innsikt om brukeratferd og konverteringer. Du kan lage nye målgrupper av brukere som sannsynligvis vil kjøpe eller falle fra, sånn at du kan forbedre markedsføringen din.

  • Bruk innsikten din

Med utvidede integrasjoner med andre Google-produkter som fungerer på tvers av nett- og appdataene dine, blir det enkelt å bruke innsikten fra GA4 til å optimalisere kampanjene dine.

  • Tilpass målingene til dine behov

Nye under- og sammendragsegenskaper i Analytics 360 lar deg tilpasse strukturen til GA4-egenskapene dine, sånn at du kan møte behovene for datastyring. Dette sikrer at for eksempel eksterne byråer, kan få tilgang til dataene de trenger, i samsvar med retningslinjene dine.

Møt nye behov og forventninger

GAUA ble bygget for målinger av desktopaktivitet, uavhengige økter og data fra cookies – målemetoder som nå virker urgamle. GA4 opererer derimot på tvers av plattformer, stoler ikke på cookies, og bruker en hendelsesbasert datamodell for å levere målinger med brukerne i sentrum.

GA4 er designet med personvern som grunnleggende verdi for å gi en bedre opplevelser for deg og dine brukere. Det hjelper din bedrift med å møte de nye behovene og brukernes forventninger, og det er mer omfattende og detaljerte kontroller for datainnsamling og bruken av denne. Brukerne forventer i større grad personvern og kontroll over sin egen data.

GA4 er utformet sånn at du kan velge suksesskriteriene dine selv – om det er å øke salg eller appinstallasjoner, generere potensielle kunder eller koble sammen online og offline kundeengasjement.

Hva burde du å gjøre nå?

Det er lurt å sette opp GA4 så fort som mulig. Da får du bygget opp de nødvendige historiske dataene før GAUA slutter å behandle nye treff. Husk:

  • Alle Universal Analytics-områder slutter å behandle nye treff fra 1. juli 2023.
  • 360 Universal Analytics-områder slutter å behandle nye treff 1. oktober 2023.
  • Etter dette har du tilgang til tidligere behandlet data i seks måneder.

Jo før du får implementert GA4 på nettsidene dine, jo bedre. Da slipper du å begynne på bar bakke i 2023.

Les mer: Slik kommer du i gang med GA4

Ønsker du flere gode råd?

Kontakt oss i dag