6 grunner til at LinkedIn må inn i innholdsstrategien din

Tid å lese: 5 minutter 

I følge CMIs rapport Content Marketing in the UK fra 2018, ble LinkedIn kåret til den beste sosiale mediekanalen for å hjelpe organisasjoner og bedrifter å nå sine spesifikke mål. Det har også blitt rangert som det sosiale mediet amerikanere stoler mest på fem år på rad.

Her er seks måter LinkedIn kan være avgjørende for en strategisk, målbasert tilnærming til innholdsmarkedsføring:

1.      Målrettet rekkevidde

LinkedIn har per 2022 rundt 800 millioner brukere på verdensbasis. I Norge har 1 av 3 menn LinkedIn-profil, hvor det største alderssegmentet er mellom 40-59 år.

Uansett hvem dine B2B-kunder er, er de nesten helt sikkert på plattformen. Med dybden av filtre og målsettingsparametere du kan bruke for å rette kampanjene dine, er evnen til å avgrense publikummet ditt uten sidestykke.

2.      Kontekst og relevans

En effektiv innholdsstrategi handler ikke bare om å nå de rette menneskene, men også om å nå dem i den riktige konteksten. Fordi vanlige folk ikke søker etter profesjonelt innhold mens de scroller seg gjennom sine personlige feeder, er dette med kontekst en stor utfordring B2B-markedsførere. Men på LinkedIn er det å oppdage nyttig profesjonelt innhold nettopp grunnen til at folk logger seg på!

LinkedIn er overlegen når det kommer til å nå innkjøpere og beslutningstakere på en relevant måte. Dette forklarer hvorfor dette sosiale mediet genererer 80% av B2B-leads.

LinkedIn er også det beste alternativet for å få autoritet innen din nisje. Her kan du demonstrere lederskap foran andre engasjerte ledere og forskjellige aktører som vil finpusse på håndverket sitt og lære nye ting.

3.      Innsikt

For B2B-markedsførere er det å få en omfattende forståelse av kunder og potensielle leads utrolig viktig. Det å kartlegge det interessante bedrifter og deres ansatte deler på sine profiler, kan være ekstremt informativt. Vi forventer stadig mer skreddersydde og tilpassede opplevelser på internett. Derfor er det viktig at denne innsatsen er konsistent og pågående. Å være aktiv i grupper er en fin måte å samhandle med og lære av andre fagfolk på feltet ditt.

4.      Post om relevante temaer

Grunnen til at du lager innhold, er for å få organisk synlighet og tiltrekke deg brukere til merkevaren din. Når du og bedriften din er aktive på LinkedIn, er det mer sannsynlig at potensielle kunder finner deg, særlig om du ofte poster om relevante temaer og er med i diskusjoner.

5.      Bygg relasjoner

Å skape innhold handler om å sette seg langsiktige mål. Ingenting kan sammenlignes med viktigheten av å bygge autentiske og profesjonelle relasjoner. LinkedIn er din vei inn til potensielle kunder, kollegaer, beslutningstakere og bedriftsledere. Følg dem, hold deg i radaren deres ved å kommentere oppdateringer, og produser og repost innhold som de kan synes er interessant å få opp i sine feeder.

6.      Klare mål

En av de mest avgjørende elementene i en strategi, om ikke den mest avgjørende, er kontinuerlig måling og optimalisering. For uansett hva du gjør, kan du nesten alltid forbedre det. Gjennom LinkedIn har du tilgang til et vell av analytiske verktøy, sånn at du lett kan spore hvem som samhandler med innholdet ditt og hvordan de gjør det. Test ut forskjellige bilder, overskrifter, tekst for å justere tilnærmingen din, for å holde ting i gang og bevege deg fremover.

Til evigheten og forbi!

Forhåpentligvis kan disse seks tipsene hjelpe deg med å implementere LinkedIn i innholdsstrategien din på en bedre måte enn noen gang tidligere. Men syns du det er vanskelig å få til alene, står vi i Markant klare til å hjelpe deg. Vi er et team av datadrevne eksperter som skaper konkrete resultater for din bedrift gjennom design, strategi og markedsføring.