Hvorfor bør du fokusere på treff i søkemotor?

Du tenker kanskje at din bedrift har en flott nettside, og absolutt er tilstede på internett. Men, er du sikker på at potensielle kunder finner deg? Det finnes nesten ingen grenser for hvor mange tjenester man kan være tilstede på, eller hvor mange kroner du kan bruke på bannerannonsering, katalogtjenester e.l., men da betaler du også for å nå mange som ikke er aktuelle som kunder for deg. Hvis du i hovedsak ønsker å nå dem som er interessert i produktene eller tjenestene du kan levere, så er fokus på synlighet i en søkemotor generelt, og Google spesielt, å foretrekke. Man søker ikke «tømrer Oslo» som underholdning, men man er i en modus hvor man kartlegger mulige tilbydere innen tømreryrket i Oslo. Får du slike brukere til websiden din, treffer du dem når de er i riktig modus, hvilket vil kunne gi deg mer relevant trafikk til ditt nettsted, samt en større Return of Investment (ROI).  Å ha et høyt antall besøkende er ikke et mål i seg selv, men å få de riktige besøkene, de som leter etter det du kan tilby.

Søk på nett skjer i hovedsak ved bruk av Google sin søkemotor

Ved valg av søkemotor, velger rundt 90% av brukerne Google.  Det finnes også andre søkemotorer slik som Bing og Yahoo, og ulike katalogtjenester, men det er Google som står for volumet. Med dette som bakgrunn bør enhver bedrift absolutt ha en strategi for hvordan man fremstår og vises i Google på aktuelle søk. Vanskelighetsgraden for de gode resultatene har mange variabler som spiller inn, for eksempel hvor stor konkurransen om synlighet i Google er rundt dine produkter og/eller tjenester. En landingsside for et Google-søk kommer typisk fra organiske søk, Min Bedrift og AdWords-annonser. Det kan også være flere elementer, spesielt ved produktsøk, som bilder og Google Shopping.

Min Bedrift , AdWords og organiske søk

Min Bedrift er en sammenslåing av tjenestene G+ profil for bedrift og Google Places. Alle bedrifter med en oppføring på Google Places eller med en Google Plus profil, ble i juni 2014 overført til tjenesten Min Bedrift. Her har man tilgang til oppføring i Google Maps, bedriftsprofil hos Google og mulighet for dialog med kunden. AdWords er annonsene som vises over og på siden av bl.a. de organiske treffene. Du velger selv hvilke søk du skal være synlig på, og man betaler kun hvis noen klikker på akkurat din annonse. Du velger selv hvor mye du er villig til å betale for et klikk på det aktuelle søket, og det foregår en auksjon for hver gang det søkes. Det er ikke kun prisen du er villig til å betale som styrer hvor langt opp din annonse vises, men også elementer som kvaliteten i annonsen og på websiden den leder til. Du bestemmer selv hvor mye du vil bruke pr. dag på AdWords. Dette er meget fleksibel og effektiv markedsføring, sannsynligvis en av de mest lønnsomme aktivitetene din bedrift kan gjøre på nett. Organiske søk ved søkemotoroptimalisering, er for eksempel hvordan Google sin søkemotor tolker innholdet på nettstedet ditt og hvordan nettstedet ditt blir rangert opp mot det aktuelle søket. Det er kompliserte algoritmer som ligger bak resultatet på hvert enkelt søk, og det er egentlig ingen andre enn Google selv som vet akkurat hvordan den fungerer. Allikevel vet man om flere viktige faktorer som spiller inn, bl.a. at websiden rent teknisk må være lagt til rette slik at søkemotoren forstår den, at den har godt og verdifullt innhold, og at det finnes andre websider som lenker inn til ditt nettsted. Slik kan en resultatside i Google se ut:

Resultatsiden i Google inneholder ulike elementer, som kan være satt sammen på ulikt vis på ulike søk. Selv om man ranker som nummer 1 på det organiske søket for «tømrer Oslo», så kommer man ikke nødvendigvis først og øverst i skjermbildet. AdWords-annonser og oppføringer i Min Bedrift kan stjele det meste av flaten. Det er derfor viktig å jobbe med hele din tilstedeværelse i Google, og ikke bare på organiske treff ved søkemotoroptimalisering. På skjermdumpen fra treff ved søk på «tømrer Oslo», ser vi at Hannevik Bygg, som får topptreff på organiske søk, også kjører annonser for det samme søket. Klarer man i tillegg å komme på listingen til Min Bedrift, så kan man da ta en stor del av flaten for søket, bli mer synlig, og øke sjansen for at brukeren kommer til akkurat ditt nettsted. Du bør også selvsagt ha analyseverktøyet Google Analytics installert på ditt nettsted. Da kan du få full kontroll på hvordan nettstedet ditt fungerer, og ikke minst hvilke trafikk-kilder som er de mest lønnsomme for deg. At investering i god synlighet i Google kommer langt opp, eller på topp, tror vi du fort vil oppdage. Det gjør det nemlig for de aller fleste av våre kunder. Markant Norge AS kan bistå deg med hele din tilstedeværelse i søkemotorer, og er Google Partner, samt sertifisert innen Bing Ads.