8 triks for å skrive klikkbare overskrifter

Tid å lese: 5 minutter

Har du skrevet en artikkel med rent gull, vil du at folk skal lese den. Men selv om artikkelen din er søkbar og har god rangering på Google, er du avhengig av at leseren blir fristet til å klikke seg inn på saken. Da trenger du en overskrift som er catchy og selgende.

Den må være pirrende nok til at leseren blir nysgjerrig, overraskende nok til å vekke oppmerksomhet, og ikke minst beskrivende for artikkelens innhold så leseren ikke føler seg lurt.

Hva er greia med overskrifter egentlig?

Overskriften din har én hensikt, og det er få folk til å lese den første setningen. Den første setningens hensikt er å få folk til å lese den andre setningen, og så den tredje og fjerde, helt til de har lest hele artikkelen.

Jo bedre overskriften er, jo flere vil lese den og fortsette å lese resten av teksten.

Men ikke bare det, det er overskriften som dukker opp i sosiale medier og i søkemotorene, så dens effekt strekker seg mye lenger enn bare på nettsiden din. Du trenger en klikkbar overskrift. Men hvordan lager du det?

1. Lag en liste

Når vi velger hvilken sak vi ønsker å klikke på, gjør vi dette ut ifra en forventning til innholdet. Tall i overskriften fungerer bra fordi det indikerer at noen har prioritert det viktigste for deg, det gir en konkret forventning til leseren for hvor mye lesing de har i vente.

Kanskje klikker de også på den bare fordi de er nysgjerrige på hva hvert punkt er. Det er ikke uten grunn at Buzzfeed har laget millioner av denne typen overskrifter, for de er, og vil alltid være, effektive.

2. Finn viktige søkeord

Noe av det mest verdifulle du kan gjøre for å skape innhold som engasjerer din målgruppe, er å gjøre en søkeordsanalyse. Da kan du finne svaret på hva dine potensielle kunder søker etter. På denne måten kan finne hvilke nøkkelord og -fraser du bør bruke i overskriftene – både for å engasjere, men også for å oppnå synlighet på viktige søkeord.

3. Sett nøkkelordene tidlig

Fordi folk ikke leser tekst på nettet, men skanner fra venstre til høyre, hjelper det å sette inn nøkkelordene tidlig i overskriften.

4. «Slik» og «hvordan»

Vi søker mye etter raske løsninger på ting, og da starter vi ofte setningene med «hvordan». For eksempel: Hvordan skrive den beste overskriften? Løsningen kan også bli presentert med «Slik lager du overskrifter dine kunder vil klikke på»

Når du skriver om hvordan produkter i en bedriftsblogg skal hjelpe kundene dine, er denne typen overskrifter veldig effektive.

5. Kom med en påstand

Vekk interessen med en påstand.

For eksempel: Dette er hemmeligheten bak innhold som konverterer.

Vi har alle en frykt for å gå glipp av noe viktig, og alle liker å vite ting. Men husk at innholdet må svare på overskriften, ellers ender du opp med en irritert leser som føler seg snurt.

6. Still spørsmål

Når vi leser et spørsmål, blir en tankerekke startet, og vi ønsker oss automatisk en konklusjon og et svar før vi kan gå videre.

For eksempel: Hvorfor er inbound marketing så effektivt?

7. Kort er godt

Det viktigste er at overskriften ikke blir kuttet i søkeresultatet sånn at budskapet forsvinner. Holder du overskriften på under 60 tegn er du innafor.

8. Slipp kreativiteten løs

Å skrive gode overskrifter er en egen fagdisiplin, men også en kunstform. Bruk uventet bildespråk og uvanlige utsagnsord for å få overskriften din til å skille seg ut i mengden. Test ut forskjellige overskrifter for å se hva dine lesere responderer på.

De aller fleste av leserne dine kommer kun til å lese overskriften. Fokuser derfor på å skrive gode overskrifter og bruk mye tid på dem.

En god øvelse er å skrive 25 overskrifter til hvert eneste blogginnlegg du lager. Ved å tvinge deg selv til å skrive 25 forskjellige overskrifter, blir du nødt til å tenke kreativt for at de skal variere. Dette resulterer i uventede ord, bilder og vinkler. Det er ikke nødvendigvis den 25. overskriften som blir perfekt, men sjansen er stor for at den gode overskriften er blant de 25 forsøkene.

Fra hell no til heck yeah

Å skrive og produsere innhold er et eget fag, og for å bli skikkelig god, må du skrive mye og lenge. Som alt annet gjør øvelse mester, og vi i Markant har øvd i mange år. Vårt team av eksperter sitter klare til å ta overskriften din fra hell no til heck yeah fortere enn du kan si inbound marketing baklengs.

Ønsker du flere gode råd?

Kontakt oss i dag