10 tips for å lykkes med julehandelen

Tid å lese: 5 minutter 

Julehandelen er rett rundt hjørnet og vi deler noen gode tips for hvordan du best lykkes i julestria.

1. Ha varene på lager!

Ingenting er viktigere enn å ha varer på lager - spesielt under julehandelen. En av de første og viktigste salgsleksjonene vi lærer oss er at en full butikk med mekanisk informasjon – plakater, produktinfo og god merking som gjør at kunden kan lese seg opp på produktene selv – øker salget og gjør de ansattes hverdag enklere.

2. Finn ut hvilke dager som er viktigst for deg

Analyse er viktig når man driver butikk, enten den er på nett eller fysisk. Det finnes datoer som er viktigere enn andre. Dette kan være så enkelt som at de fleste butikker merker en økning rundt lønningsdager (7, 12, 30).

På disse dagene må du være rustet til å ta imot flere kunder, håndtere flere spørsmål, og selge mer varer. De gode tilbudene bør derfor planlegges rundt disse dagene for at du skal få mest mulig igjen for innsatsen.

3. Fokuser på bestselgerne

Å ha en god strategi for bestselgerne dine er helt nødvendig, og det er viktig å ikke ligge på latsiden fordi de «selger seg selv». Dette er gjerne varer du er kjent for og har på lager. Du må selvsagt jobbe med å få andre varer opp, men aldri på bekostning av etablerte produkter som allerede selger godt.

4. Ha en strategi for nye kunder

En amerikansk studie på restaurantvaner viser at etter førstegangsbesøk er sjansen kun 40 % for gjentakelse hvis opplevelsen var god! Fra første gang til andre gang øker denne kun med 4 %, men fra andre gang til tredje gang øker det til hele 70 %.

For å øke sjansene for lojalitet bør det altså være en strategi på plass for oppfølging av kundene, slik at vi gir dem en grunn til å vende tilbake - også etter julehandelen. Får du kunden til å vende tilbake en tredje gang, har du sannsynligvis fått en lojal og god kunde.

5. Vær synlig

Synlighet er alfa og omega. Her er det viktig å se hva dine konkurrenter gjør, og ut ifra dette gjøre konkurrerende tiltak. Det er viktig å lage en slagplan, angriper du med nebb og klør noen som er hundre ganger større enn deg taper du hver gang!

Ved å bygge på dine sterke sider, og fylle tomrommet der konkurrenten ikke er like tilstede, kan du vinne også mot de store.

6. Lag skreddersydde pakker

Mennesker er late, redde og har alltid en finger på Escape-knappen. Vi flykter når vi blir forvirret eller møter motstand. En enkel måte å gjøre jobben lettere for kunden, er å bygge ferdige pakker med alt han eller hun trenger. Selger du bilsåpe? Lag en pakke som inkluderer svamper, bøtter og mikrofiberkluter!

7. Hvordan er språket?

Språket du bruker er viktig, i den fysiske butikk snakker vi om kroppsspråk, toneleie og setningsbygning. Også en nettbutikk må kunne snakke direkte til og treffe kunden.

Nettbutikken må ha pondus og overbevise med en profesjonell og positiv tone. En oppgave som ikke alltid er like enkel i den virtuelle verden, og som mange nettbutikker bommer på. Bruker du derimot tid på stil og tone, kan det hjelpe deg med å skape trygghet hos kundene dine og få de til å trykke på kjøp-knappen.

8. Jeg vil ha det nå!

Den svakeste delen av handleopplevelsen på nett er ofte ventingen. Når man har kjøpt en ny iPhone, vil man begynne å klå på den med én gang, og man klarer knapt vente med å kassere den gamle, slitne mobiltelefonen.

Når du har gjort et salg må derfor varen sendes ut så raskt som mulig. Det gjør du ved å bruke riktige verktøy og ved å ha strømlinjeformet logistikk.

Markant har utviklet den offisielle Bring-modulen til Magento, som gjør livet ditt vesentlige lettere når du skal sende, ta betalt for frakt og produsere pakkelapper.

9. Kundeservice

En selvsagt ting som gjentas til det kjedsommelige – med god grunn. Spesielt i høytidene er det lett å glippe, men det er nettopp da det er viktigst! Det samme gjelder reklamasjoner og returer. Har kunden hatt en dårlig opplevelse er det desto viktigere at man følger opp og gjør det godt igjen dersom man vil bevare lojaliteten.

Også i kjøpsøyeblikket er det viktig å lytte til kundens behov. Realiser drømmene og respekter budsjettene. Ingen kunde vil høre at valgene deres er feil eller at de  bruke mer penger.

Men ikke misforstå kundeservice med underkastelse. Alle vet at kunden ikke alltid har rett. Det handler mer om å behandle kunden rettferdig enn å bøye seg bakover hele tiden.

Sett deg inn i kundens situasjon og gjør det du kan innen rimelighetens grenser for å snu en vanskelig situasjon til noe positivt.

10. Tilbake til hverdagen

Hva skjer når hverdagen er tilbake? Hva når julehandelen er over og oppturen flater ut til normalt nivå? Jo, man skifter fokus tilbake til å optimalisere kundeopplevelsen.

Få opp standarden på lager, jobb med konverteringsoptimalisering og salgsteknikker og gjør kjøpsprosessen så friksjonsfri og hyggelig som mulig. Denne jobben tar aldri slutt!