Marketing automation kan løse disse problemene for deg

Tid å lese: 5 minutter  

Marketing automation (MA) brukes for å forenkle, forbedre og effektivisere kjøpsreisen fra start til slutt. Med en MA-programvare automatiseres markedsføringsprosessene. Endelig kan du slippe å gjette eller følge magefølelsen. Det er fordi verktøyet forteller deg hva dine leads er opptatt av, hva de søker etter og hva de trenger hjelp til. Eller sagt på en annen måte: Informasjon som gir deg et godt grunnlag for å stille mer forberedt til et kundemøte.

Maketing automation gir mer tid til kreativitet

Om du har et stort eller lite team, vil dere uansett ha begrenset med ressurser til rådighet. Automatisering av markedsaktiviteter kan gjøre arbeidsdagen mer effektiv. Dere kan fokusere mer på de kreative oppgavene dere skal løse. Å komme opp med nye ideer, bedre innhold og enda smartere løsninger.

Dessuten får du unnagjort gjentakende og repeterende markedsføringsoppgaver, som å sende ut e-poster, publisere innlegg i sosiale medier osv.

Personifisering

Det kan kanskje virke litt upersonlig, men ved god bruk av marketing automation vil budskapet faktisk oppleves mer personlig for leadet. Det er fordi du sporer interessene til de potensielle kundene dine. De får informasjon om det de faktisk lurer på, mens du lærer om hvilke utfordringer de har. For det er bare å innse det, alle eksisterende og potensielle kunder er ikke interessert i det samme. Men ved å samle data om dem, kan du skreddersy relevant innhold til de riktige menneskene.

På den måten kan du selektere kunder ut ifra deres preferanser og tidligere kjøp, og gi dem rabatter basert på deres handlemønster. Du kan se hvilke aktiviteter som genererer best leads, hva som øker mersalget og forbedrer kundelojaliteten.

Skreddersy budskapene med marketing automation

Sannsynligheten for at du treffer mottaker i riktig modus øker hvis du setter opp automatiserte kampanjer som trigges ved at spesifikke kriterier oppfylles. Da kan du også planlegge i forkant og fordele ressursene på en bedre måte.

Når du vet hva dine besøkende har gjort på nettsiden, hvilke e-poster de har lest, og hva de har lastet ned, kan du skreddersy markedsbudskapet.

5 problemer marketing automation kan løse for deg:

  1. Har ikke tid (for vi må finne skjegget)

Marketing automation frigjør tiden din med å gjøre de automatiske oppgavene for deg. Så kan du fokusere mer på det strategiske arbeidet mens programvaren administrerer leads.

  1. Jeg har ikke noen måte å spore eller optimalisere brukerengasjement

Sporing er essensielt. Marketing automation lar deg fange opp, spore, administrere og score potensielle kunder for opprettelse, administrasjon og automatisering av markedsprosesser og -samtaler på tvers av kanaler. MA er en enklere måte å gi riktig innhold til riktig person på riktig plattform, der de er åpne for å engasjere seg med deg.

  1. Leadsene mine konverterer ikke

Marketing automation lar deg pleie prospects med relevant og nyttig informasjon på tvers av kanaler til de er klare til å kjøpe.

  1. Leadsene mine er ikke kvalifiserte

Marketing automation hjelper deg å bedre forstå potensielle kunder og kjøpere. Du vil kunne tilpasse hver enkelt kjøpsreise fra første kontaktpunkt til salg med markedsføringsdata og analyser, samt pleie av leads og sette score på potensielle kunder.

  1. Ineffektiv markedsføring og tekniske hull

Ved å automatisere manuelle workflower, kan du heller bruke mer tid og fokus på det strategiske arbeidet. Marketing automation vil bidra til å forbedre generelle prosesser, innovere kampanjer og øke bunnlinjen. Med automatisering av markedskommunikasjon gjennom epost og mobil, sendes målrettede meldinger ut raskere og enklere. Med personas kan du sikre at du leverer personlig tilpasset budskap på hvert eneste steg av kundereisen.

 Før kundene videre med stødig hånd

Marketing automation gjør bedriften mer kundeorientert i markedsføringen. Med et MA-verktøy kan du treffe riktig person til riktig tid med riktig budskap. Personaliserte meldinger som matcher de spesifikke behovene til hvert enkelt lead, gjør at mottakeren oppfatter kommunikasjonen som mer relevant og treffende. Slik bygger du tillitt, øker kunnskapen deres og fører dem med stødig hånd videre i kjøpsprosessen.

Gjort på riktig måte er marketing automation en investering. På lengre sikt vil både det kunne senke kostnadene og øke inntektene for bedriften din.

Hørtes dette vanskelig ut eller trenger du hjelp, er vi her for deg. Vi er et team av eksperter som kan hjelpe deg med digitale strategier, grafisk design, innholdsproduksjon og det som verre er. Gi oss en lyd da vel!