Markedsaktiviteter i inbound marketing

Tid å lese: 5 minutter

Inbound marketing handler om å skape verdi for kundene dine gjennom hele kjøpsprosessen, fra de oppsøker nettsiden din til de har kjøpt produktet eller tjenesten du selger.

De tre fasene i inbound marketing

Inbound marketing består av tre faser hvor du henholdsvis skal tiltrekke, engasjere og fryde kundene dine. I inbound marketing er vi opptatt av å skape verdi i alle de tre fasene. Du tiltrekker først potensielle kunder til nettsiden din gjennom nyttig og relevant innhold. Deretter engasjerer du dem ved å tilby ressurser som løser problemene deres. Til slutt fryder du eksisterende kunder ved å skape gode kundeopplevelser.

I dette blogginnlegget vil du få lese om markedsaktiviteter innenfor hver fase, og hvordan disse skaper verdi gjennom hele kjøpsprosessen.

Tiltrekke

I første fase ønsker vi å tiltrekke trafikk til nettsiden som faktisk konverterer. Det vil si å tiltrekke besøkende som har størst potensiale til å bli kunder. Vi kartlegger målgrupper slik at vi kan lage innhold som appellerer direkte til disse målgruppene, og som tiltrekker dem inn til nettsiden.

Blogginnlegg er en viktig markedsaktivitet for å tiltrekke slik relevant trafikk. Blogginnlegg svarer på spørsmål de besøkende har om temaet du skriver om. Disse innleggene trenger ikke kun å fokusere på akkurat det du selger, men løse problemet de besøkende har om temaet relatert til produktet eller tjenesten din. På denne måten tiltrekker du relevant trafikk til bedriftsbloggen og nettsiden din.

Relatert artikkel: Hva er inbound marketing?

Eksempler på andre viktige markedsaktiviteter som tiltrekker relevant trafikk er innlegg på sosiale medier og SEO-arbeid. SEO-arbeid sørger for organisk synlighet og flere besøkende gjennom søkemotorer. I konkurranseutsatte bransjer kan det imidlertid være tidkrevende å rangere høyt i søkemotorene. Parallelt med SEO-arbeid kan du derfor kjøpe synlighet i forskjellige annonsenettverk som på Google gjennom Google Ads.

Engasjere

I andre fase ønsker vi å engasjere trafikken vi har opparbeidet på best mulig måte, og vi ønsker å konvertere de besøkende til leads. Ved å få de besøkende til å oppgi kontaktinformasjonen sin kan vi nemlig pleie kundeforholdet videre. Innholdet på nettsiden må derfor holde så høy kvalitet at de besøkende har lyst til å oppgi kontaktinformasjonen sin i bytte mot tilgang på innholdet.

En nedlastbar guide eller e-bok er et godt eksempel på slikt innhold. Vi legger guiden eller e-boken bak såkalte CTA-er (Call To Action) for å få de besøkende til å oppgi kontaktinformasjonen sin. Klikker de på CTA-en blir de sendt til en landingsside hvor de blir bedt om å fylle ut et skjema med kontaktinformasjonen sin for å få tilgang på innholdet. Når de har fylt ut skjemaet blir de registrert som lead i CRM-systemet til bedriften for videre kundepleie.

Andre eksempler på gode markedsaktiviteter som engasjerer trafikken vi har opparbeidet er utsendelse av nyhetsbrev. Vi ønsker å skape en personlig opplevelse gjennom smart innhold og personalisering. Live chat er også en viktig markedsaktivitet som svarer på de besøkendes spørsmål om produktet eller tjenesten du selger.

Fryde

I tredje fase fryder vi de eksisterende kundene våre ved å opprettholde dialogen. I inbound marketing er det nemlig ikke sånn at vi er ferdig med kundeforholdet selv om de besøkende har blitt til kunder.

Ved å skape gode kundeopplevelser vil det gjøre kundene dine til gode ambassadører, som kan gi deg nye leads og kunder. Målet er å gjøre kundene dine så fornøyde at de mer enn gjerne forteller om produktet eller tjenesten din til andre.

Det er derfor viktig å sørge for at kundene dine har en god opplevelse når de er i kontakt med deg også etter at kjøpet har blitt gjennomført. Ved hjelp av gode kundebehandlere sørger du for at kunden forblir en kunde.

Snakk med en ekspert

Ida Mathilde Sandnæs 
digitalrådgiver

ida.sandnes@markant.no