Du er ikke så interessant som du tror: Derfor driter folk i Snapchat-filteret ditt

Tid å lese: 5 minutter 

Snapchat-geofilter er en genial måte å nå ut til folk som befinner seg innenfor et spesifikt geografisk område på, men du kan ikke bare kline opp logoen din og forvente at tusenvis skal begynne å bruke filteret ditt. 

Over halvparten av nordmenn bruker Snapchat

Det er god grunn til å ta Snapchat på alvor når du skal planlegge markedsaktivitetene dine. Ifølge Ipsos bruker 45% av nordmenn Snapchat hver dag, enten for å chatte, sende snaps eller følge andre kontoer.

Hele 2 584 000 nordmenn har en profil og mest populær er appen blant de mellom 18 og 39 år.

Potensialet for å nå ut er stort, men brukerne er kresne.

Relatert artikkel: Personas - slik finner du idealkunden din

Ikke selg!

Et Snapfilter skal ikke brukes til å selge produktet ditt - det har du Snapchat Ads for - filtrene er tross alt noe folk skal ha lyst til å legge over snaps de sender til venner og familie.

Tenker du på geofilter i Snapchat som bare enda en annonsekanal, har du bommet.

Du må finne noe som engasjerer, noe som treffer

Tilpass stil og tone til kanalen

Snapchat er en relativt ny kanal og brukerne er unge. Budskap og uttrykk må tilpasses deretter. 81% av nordmenn mellom 18-29 år bruker Snapchat og de forventer at bedrifter snakker samme språk som de selv - aktivt, direkte og personlig.

De beste Snapfiltrene er gjerne enkle, gøyale og litt fiffige.

Bergen? Bergen!

"This must be the place" er navnet på kunstverket som pryder fjellveggen på motsatt side av den nye terminalen på Flesland lufthavn i Bergen. Kunstverket som stiller spørsmålet "BERGEN?" i store gule bokstaver skapte mye oppstandelse og debatt blant byens innbyggere.

Vårt bidrag til debatten var et geofilter avgrenset til den nye terminalen og parkeringsplassen utenfor som enkelt og greit byttet ut spørsmålstegnet med et utropstegn.

Bergen - filter

Ingenting mer. Vi pushet ikke et produkt. Vi prøvde ikke å selge en tjeneste. Vi bare lagde noe vi selv syntes var morsomt og som vi tenkte at andre også kunne ha glede av.

Geofilteret var aktivt i ett år og ble sett hele 2 573 263 ganger - altså om trent like mange visninger som det er brukere på Snapchat - og hadde en konverteringsrate på utrolige 35%.

Det er tydelig at vi traff godt med et aktuelt og humoristisk budskap som engasjerte folk samtidig som vi fikk valuta for pengene vi investerte i form av økt eksponering av vår egen merkevare.

Geofilter - verdt å prøve

En av fordelene med geofilter er at det er svært rimelig å komme i gang med. Det betyr at du enkelt kan teste en idé uten å være redd for å svi av en haug med penger på noe som kanskje ikke fungerer.

Det eneste du trenger er en god idé.