Bedriftsblogging

Tid Ã¥ lese: 5 minutter 

I inbound marketing er vi opptatt av å tilby nyttig og relevant innhold gjennom hele kundereisen. Kundereisen er den prosessen vi går gjennom når vi skal kjøpe et produkt eller en tjeneste, fra vi oppsøker en nettside til vi har kjøpt produktet eller tjenesten.

I første fase av kundereisen Ã¸nsker vi Ã¥ lage innhold som tiltrekker potensielle kunder til nettstedet vÃ¥rt. Bedriftsblogging har slikt sett blitt en viktig markedsaktivitet. Bedrifter som starter med inbound marketing skriver gjerne 1-2 blogginnlegg i uken.

I inbound marketing er vi som nevnt opptatt av å tilby nyttig og relevant innhold, men hvordan vet vi at innholdet blir opplevd som nyttig og relevant? Vi samler først kunnskap om idealkunden slik at vi kan lage innhold som appellerer direkte til de, og får relevant trafikk inn på nettstedet vårt.

Relatert artikkel: Personas - slik finner du idealkunden din

Huskeliste for et godt innlegg

NÃ¥r du skal skrive blogginnlegg er det noen punkter det er viktig Ã¥ være klar over. Lag overskrifter som fanger leserens oppmerksomhet. Det nytter ikke Ã¥ skrive gode blogginnlegg hvis de ikke blir lest. Det samme gjelder bruk av bilder, videoer og grafikk. Blogginnlegg med visuelle elementer engasjerer i større grad enn om de som kun inneholder tekst.

Skriv om det viktigste først og bruk aktivt sprÃ¥k. PÃ¥ denne mÃ¥ten fanger du oppmerksomheten til leseren. Skriv kort og konsist. Vi skanner stort sett det vi leser pÃ¥ nett, og derfor er det viktig Ã¥ skrive kort og konsist for Ã¥ fÃ¥ frem poenget i teksten. Det kan være utfordrende Ã¥ skrive kort. Derfor er det bedre Ã¥ dele opp teksten i flere innlegg enn Ã¥ skrive for langt.

Bruk overskrifter og underoverskrifter for Ã¥ dele opp teksten – spørsmÃ¥l er ofte gode overskrifter. Lister og kulepunkter er ogsÃ¥ gode mÃ¥ter Ã¥ dele opp teksten pÃ¥. Link ogsÃ¥ til andre innlegg pÃ¥ bloggen. Dette blir kalt for internlinking, og er en viktig og enkel metode for Ã¥ optimalisere at innholdet rangerer høyt i forskjellige søkemotorer.

Begynnelsen på et langvarig forhold

Bedriftsblogging er også en god mulighet å få kontaktinformasjonen til de som leser innlegget. Det gjør vi ved å benytte oss av såkalte CTA-er (Call to Action). En CTA er et klikkbart element, for eksempel en knapp nederst i et blogginnlegg, som skal oppfordre leserne til å bytte kontakt-informasjonen sin mot tilgang på premiuminnhold. Slikt innhold kan være alt fra e-bøker til webinarer.

Klikker leseren på CTA-en blir de sendt til en landingsside hvor de blir bedt om å fylle ut kontaktinformasjonen sin mot tilgang på innholdet. Når du har fått kontaktinformasjonen deres kan du se på dette som begynnelsen på et langvarig forhold. Ved å jevnlig sende de nyhetsbrev og annet innhold sørger du for at det du tilbyr forblir top-of-mind.

Snakk med en ekspert

Kristoffer Miracco 
fagansvarlig innhold og SEO 

kristoffer.miracco@markant.no