Slik reduserte vi det digitale klimaavtrykket til Dele med over 900%

Tid Ã¥ lese: 5 minutter 

Dele er et bildelingskollektiv finansiert og eid av medlemmene. De har fokus pÃ¥ Ã¥ fÃ¥ ned bilbruken samtidig som de tilbyr et rimeligere og mer solidarisk alternativ til bileierskap. Derfor var det viktig at de nye nettsidene ogsÃ¥ gjenspeilte fokuset pÃ¥ klima og miljø. 

Fra 1,3 g CO2 til 0,12 g CO2 

Dele er tuftet pÃ¥ ideer om solidaritet og bærekraft, og det var derfor viktig at den nye merkevareidentiteten reflekterte dette. De har som mÃ¥l Ã¥ være bevisste pÃ¥ eget klimaavtrykk i alle sammenhenger. Derfor ble dette ogsÃ¥ et fokus da vi skulle utvikle nye nettsider. 

Resultatet ble en reduksjon i utslipp pÃ¥ 983% sammenlignet med det gamle nettstedet da vi gikk fra 1,3 g CO2 produsert per sidevisning til kun 0,12 g. De nye nettsidene vil ha et CO2-utslipp pÃ¥ ca. 32 kg i Ã¥ret kontra 344 kg med de gamle nettsidene. 

Men har det egentlig noe Ã¥ si? 

«Skyen» 

Vi tenker ofte pÃ¥ en nettside som et virtuelt og litt abstrakt sted som befinner seg i skyen et sted, men 0- og 1-tallene som utgjør denne nettsiden som du er inne pÃ¥ akkurat nÃ¥ er pÃ¥ mange mÃ¥ter forankret i den virkelige verden. 

Nettsider lever nemlig ikke bare pÃ¥ luft og kjærlighet.  

Da du lastet inn denne nettsiden gikk det en forespørsel fra enheten din til en blinkende server i Frankfurt. En reise frem og tilbake pÃ¥ litt over 2 200 km unnagjort pÃ¥ litt over et halvt sekund.  

Mengden av data som ble utvekslet var ikke rare greiene om man ser stort pÃ¥ det, men for hver nettside som lastes, for hver e-post som Ã¥pnes og for hver TikTok-video som vises sÃ¥ er det et titalls servere som mÃ¥ regne pÃ¥ 0- og 1-tall. 

Det baller fort pÃ¥ seg. 

Verdens datasentre stÃ¥r faktisk for hele 2% av verdens utslipp av CO2. Det er like mye som hele luftfartsindustrien, og betyr at om vi skal ta ansvar og fÃ¥ bukt med klimaendringene mÃ¥ vi ogsÃ¥ tenke pÃ¥ vÃ¥rt digitale forbruk. 

Digitalskam 

NÃ¥ er ikke hensikten vÃ¥r Ã¥ gi deg dÃ¥rlig samvittighet for Ã¥ se serier pÃ¥ Netflix i 4K-oppløsning, eller Ã¥ overføre «flyskam» til «digitalskam». Vi satser heller pÃ¥ Ã¥ gjøre vÃ¥rt for at de digitale tjenestene skal bli mer miljøvennlige slik at du kan surfe i vei uten Ã¥ mÃ¥tte tenke pÃ¥ at regnskogene dør. 

Vi kaller det bærekraftig digitaldesign. 

Arne Krogh Riise
Daglig leder, Dele / Bildeleringen SA

«Bærekraft står helt sentralt i arbeidet vi gjør, og vi har et mål om å være bevisst på vårt klimaavtrykk i alle sammenhenger – også i den digitale sfæren. Derfor var det viktig for oss at det nye nettstedet vårt også hadde dette aspektet i fokus.»

Grønne nettsider – en liten how-to 

Det er flere ting som er verdt Ã¥ tenke pÃ¥ nÃ¥r man skal utvikle grønne nettsider. Overraskende ofte henger det sammen med den generelle brukeropplevelsen. Dersom noe er bra for brukeren er det ofte bra for miljøet ogsÃ¥: er nettsiden lynende rask blir ogsÃ¥ brukeren happy (for ikke Ã¥ snakke om søkemotorene). 

Dette mÃ¥ du tenke pÃ¥: 

Hvordan mÃ¥le det digitale fotavtrykket 

Fotavtrykket til en nettside blir hovedsakelig pÃ¥virket av hvor stort det er og hvor mye serveren og enheten din mÃ¥ jobbe for Ã¥ generere den. 

Mer konkret disse datapunktene: 

  • Mengden informasjon som skal overføres 
  • Energiintensiteten til informasjonen som overføres 
  • Energikilden til datasenteret i andre enden 
  • Karbonintensiteten til elektrisiteten som blir brukt 
  • Mengden trafikk 

Du kan lese mer om hvordan regnestykket ser ut pÃ¥ sustainablewebdesign.org. 

MÃ¥ alt med? 

Teknisk optimalisering er viktig for Ã¥ fÃ¥ ned det digitale fotavtrykket, men ofte handler det ogsÃ¥ om strategiske prioriteringer. Trenger vi alt dette innholdet? I sÃ¥ fall hvorfor? Er det fordi brukeren har nytte av det eller fordi du har brukt sÃ¥ mange timer pÃ¥ innholdsproduksjon at det føles dumt Ã¥ ikke ha det med?  

Mer er ikke alltid bedre, hverken for brukeren eller miljøet. 

Teknisk optimalisering 

NÃ¥r vi gjør teknisk optimalisering, fokuserer vi pÃ¥ Ã¥ forbedre bruken av mellomlagring (cache) og optimalisering av filer. 

Mellomlagring 

Mellomlagring innebærer at informasjon (bilder, filer, skript og kode) blir lagret slik at fremtidige forespørsler kan svares pÃ¥ fortere. Det kan innebære at serveren genererer en statisk utgave av nettsiden første gang du spør etter den. For neste bruker som skal inn pÃ¥ siden, kan serveren da bare levere en lagret kopi av nettsiden uten Ã¥ mÃ¥tte bruke regnekraft pÃ¥ Ã¥ generere den pÃ¥ nytt. 

For nettsidene vi utvikler benytter vi hovedsakelig mellomlager pÃ¥ programvarenivÃ¥, servernivÃ¥ og CDN-nivÃ¥ (det er egentlig flere nivÃ¥er, men det fÃ¥r bli en annen artikkel). 

Resultatet blir at serveren bruker mindre energi pÃ¥ Ã¥ levere nettsiden i tillegg til at den blir levert raskere siden den allerede er klar. 

Filoptimalisering 

.js, .jpg, .css, .html – et nettsted kan bestÃ¥ av hundrevis av ulike filtyper – store som smÃ¥. Vi setter filene pÃ¥ en streng diett og minifiserer (gjør mindre) og kombinerer filer slik at mange blir fÃ¥ og store blir smÃ¥. I tillegg komprimerer vi bilder og konverterer .jpg og .png til mer moderne og mindre bildeformater som .webp. 

Det betyr mindre og færre filer som igjen betyr at vi bruker mindre bÃ¥ndbredde og mindre regnekraft og fÃ¥r et mindre fotavtrykk. 

Hosting 

Da er nettstedet blitt lite og nett, men det mÃ¥ ogsÃ¥ ligge et sted. Og det skal helst være i skyen, og det skal helst være miljøvennlig. I samarbeid med WP Engine har vi derfor fÃ¥tt pÃ¥ plass grønn hosting, som vil si at alle vÃ¥re nettsider hostes pÃ¥ servere som gÃ¥r pÃ¥ fornybar energi. Har du hosting i et datasenter i Norge, gÃ¥r kanskje nettsiden din allerede pÃ¥ grønn energi (men det er lurt Ã¥ spørre). Om du er usikker kan du ogsÃ¥ sjekke The Green Web Foundation sin liste over grønne hosting-leverandører. 

Klimakvoter 

Det er viktig å huske på at grønn hosting ikke betyr at nettsiden din er utslippsfri – det gir i snitt en utslippsreduksjon på 9%. Derfor klimakompenserer vi for alle utslipp relatert til nettsidedrift på vegne av våre kunder via klimahub.no. Du kan sjekke klimaregnskapet vårt – og ditt eget – på klimahub.no.