Identitet

Brostein

Brostein Eiendom & Utvikling hadde navnet, men manglet alt annet. Vi utviklet en identitet som var moderne, men samtidig tidløs og elegant.

Oppgaven

Brostein driver med eiendomsutvikling og brolån. De ville ha en identitet som kommuniserte seriøsitet og eleganse.

Det var også viktig at profilen skulle vise en klar tilhørighet til hjembyen Bergen.

Prosessen

Bergen er Bryggen, Fløyen, Brann, regnvær og stolthet. Men Bergen er også brostein. Faktisk var Bergen en av de første byene i Europa (100 år før hovedstaden) som fikk brosteinsbelagte gater rundt 1520.

Det var moren til Dyveke, Christian II sin elskerinne, som forlangte at gatene i Bergen måtte bli mer som i hjemlandet, Holland – og da må man jo bare innfinne seg…

Det mest brukte brosteinsmønsteret vi finner i Bergens gater er Wienermønsteret, og det var dette vi hentet inspirasjon fra når vi utformet logosymbolet.

Resultatet

Resultatet ble en identitet som er tidløs og elegant. En identitet som forankrer merkevaren i Bergen ved å peke til byens rike tradisjoner og som samtidig alluderer til bedriftens hovedvirke gjennom hårstrekene som får assosiasjonene til å gå mot arkitektur og blåkopitegninger.