Ny visuell identitet? Dette må du vite.

Tid å lese: 5 minutter

Har du tenkt på at kundene dine har en formening om merkevaren din allerede før du prøver å selge dem noe?

En visuell identitet, eller grafisk profil om du vil, er et sett med elementer og egenskaper som definerer utseende og personligheten til en merkevare. Den er virksomhetens første samspill med forbrukeren – det er derfor viktig at identiteten skaper et positivt og varig førsteinntrykk.

Derfor må en god visuell identitet være minneverdig, fleksibel og konsekvent.

Det er ikke så farlig om du liker logoen eller ikke

Alle identitetsprosjekter starter med en workshop der det første vi sier er at «vi lager ikke den visuelle identiteten for deg – vi lager den for kundene dine.

Vi tenker på merkevaren fra kundenes og brukernes perspektiv. Hvordan oppfatter de merkevaren din? Hva liker de? Hva misliker de?

Det er viktig å sette seg godt inn i hvem man skal nå og hva man ønsker å formidle før en setter i gang med selve uttrykket. Her bruker man gjerne arbeidsmetoder som design thinking og definerer personas.

Det viktigste er at du kjenner produktet ditt. At du forstår hvem selskapet ditt skal være og hva det skal stå for. Den samme øvelsen må vi gjøre for kundene vi skal nå. Når vi vet hva vi skal kommunisere og til hvem – da kan vi virkelig sette i gang med arbeidet.

Les også: Personas – slik finner du idealkunden din

Test alt, alltid.

Underveis i prosessen er det viktig at man tar seg tiden til å teste uttrykk og ideer på målgruppen. Klarer vi å skape de følelsene vi er ute etter? Hvordan oppfattes produktet eller merkevaren? Vi går ut og snakker med folk – her er det kvalitative undersøkelser som gjelder.

Ved å faktisk snakke med – og lytte til – de som faktisk skal benytte seg av produktet eller tjenesten, kan vi utvikle konsepter som virkelig treffer.

Vi tester ting som lesbarhet, gjenkjennbarhet og følelsene man sitter igjen med etter å ha blitt eksponert for merkevaren.

Like viktig er det å se på hvordan du skiller deg ut fra konkurrentene. Hva gjør de bra – og hva kan du gjøre enda bedre? Ambisjonene må alltid være å gjøre det bedre – ellers; hva er vitsen?

Profilmanualen

For at din merkevare skal feste seg i bevisstheten til kundene dine må den kommunisere budskapet klart og effektivt på tvers av kanaler og plattformer. Med en gjennomført visuell identitet med regler for farger, typografi og uttrykk blir gjenkjennelseseffekten større og du skaper et profesjonelt og tillitsbyggende uttrykk.

Profilmanualen er regelboken for hvordan bedriften din skal kommunisere med samarbeidspartnere og kunder. En profilmanual gjør også prosessen lettere og mer kostnadseffektiv når du skal få utformet nye elementer, trykksaker og lignende da mye av arbeidet allerede er gjort. I profilmanualen finner vi tydelig definerte retningslinjer for logo, farger, fonter og andre grafiske elementer.

Profilmanualen er ofte et levende dokument som kan utvides til å inneholde alt i fra folieringsdesign til biler til e-postsignaturer og skilt. Kort sagt – alt som har med din visuelle kommunikasjon å gjøre bør få plass i profilmanualen. Og den må følges!

visuell identitet

En god visuell identitet må være minneverdig, fleksibel og konsekvent.

Vær konsekvent

For at merkevaren din skal få oppmerksomhet og være gjenkjennelig for publikum er det viktig å være konsekvent. Det betyr at den visuelle identiteten skal være gjennomgående i alt fra e-postsignaturer til nettsider og kampanjer.

Betyr det at alle kampanjer må se like ut? Absolutt ikke! Disse kan tilpasses etter hvilke kanaler man benytter og hvilket fokus de har. Det viktige er at de følger de grunnleggende reglene i den visuelle identiteten, slik de er definert i profilmanualen. Da sikrer vi at vi opprettholder et konsekvent og helhetlig uttrykk som kundene kan kjenne igjen.

Snakk med en ekspert

Ida Bryn Høgheim 
fagansvarlig design / senior designer

ida.hogheim@markant.no