Annonsere på Google?

Å annonsere på Google kan være et effektivt og rimelig alternativ til andre markedsføringskanaler. Du spisser kampanjen din mot en spesifikk målgruppe og betaler kun når noen klikker på annonsen din.

Undersøkelser viser at 81 % av oss gjør research på nett før vi handler. Markant har faktisk over 1 000 aktive nettsteder på Internett og vi ser at hele 94 % av trafikken fra søkemotorer kommer fra Google.

google

Hvordan det fungerer

Når du utfører et søk i Google vil betalte annonser vises over, eller ved siden av søkeresultatet. Dette er enkle tekstannonser med et kortfattet og treffende budskap som leder potensielle kunder inn på en valgt side på ditt nettsted. Annonsene kan ofte inneholde telefonnummer og lenker til andre deler av nettstedet ditt også.

annonsere på google

Disse annonsene vises ut i fra hva brukeren har søkt etter – søkefrasen han eller hun har skrevet inn – for eksempel «byggmester i bergen». Dersom frasen inngår i annonsen din vil den vises for brukeren i tillegg til de organiske søkeresultatene.

Organisk?

Organiske søkeresultater er de søkeresultatene som ikke er betalte. De som vises etter annonsene øverst på siden. Disse blir vist ut i fra hvor relevant søkemotoren synes innholdet på de forskjellige nettstedene er i forhold til frasen du har brukt når du søker.

Selv om du har betalt for plass i søkeresultatene med annonser er innholdet på nettstedet ditt også viktig. Dersom innholdet på nettsiden som annonsen henviser til er godt og relevant betaler du mindre for annonsene. Google gir nemlig nettsiden en poengsum, som er med på å avgjøre hvor høyt opp annonsen kommer i søkeresultatene.

Budrunden

Det er ofte mange om beinet på populære søkefraser. For å avgjøre hvilken annonse som skal komme over de andre bruker søkemotorene en kombinasjon av tidligere nevnte poengsum og bud. En annonse med lav poengsum kan vises foran en annen med høyere sum, men da må man by mer, eller betale mer for å vises først. For at en da ikke skal betale unødvendig mye er det lurt å ha et godt nettsted som har relevant innhold i forhold til det man annonserer for.

Betal per klikk

I motsetning til tradisjonell markedsføring betaler du ikke for selve visningen av annonsen din. Du betaler kun dersom noen viser interesse, klikker på annonsen din og blir sendt til nettstedet ditt.

Hvor mye penger du skal bruke på annonseringen bestemmer du selv. Du kan selv sette en øvre grense for hvor mye du vil bruke per dag. Da får du full kontroll over markedsføringskostnadene.

Tilpassede annonser

Annonsene kan spisses slik at du treffer de som søker etter det du tilbyr i området du tilbyr det i. Dersom du skal annonsere for frisørsalongen din i Bergen behøver du ikke at annonsen din vises for de som sitter og surfer i Oslo.

Det er ikke bare de potensielle kundenes geografiske område du kan sikte deg inn mot. Med søkemotorannonsering kan du også vise annonser ut i fra om brukeren søker via mobiltelefonen eller nettbrettet. Tilpasningsmulighetene er mange – vis for eksempel én annonse om morgenen og en annen om kvelden.

Effektiv og målrettet annonsering

Annonsering gjennom Google og andre søkemotorer er en svært målrettet form for markedsføring som gjør at du når ut til de riktige kundene til riktig tid med riktig budskap. Denne typen markedsføring gir deg også full kontroll over kostnader og gode muligheter til å måle resultater.