5 gode grunner for et redesign av nettstedet ditt

Kundene dine blir stadig mer komfortable på nett, og samtidig; mer kresne. Tiden når bare det å ha en nettside var nok til å imponere er forbi. I dag skal nettsidene være brukervennlige, responsive, raske og oversiktlige. Folk forventer rett og slett mer når de besøker nettstedet ditt.

En utdatert webside kan faktisk være skadelig. Å komme inn på en nettside som ser 10 år gammel ut inspirerer ikke akkurat til tillit. Det kan skade omdømmet ditt, og i verste fall gjøre at du mister en potensiell kunde – de går heller til konkurrenten som har en oppdatert og moderne side. Kunden har rett og slett ikke tålmodighet til å rote rundt på en gammel side, når det fins så mange andre og bedre alternativer.

Heldigvis har du muligheten til å gjøre noe med det. Et redesign kan gi nytt liv til din eksisterende webside, og her får du 5 gode grunner til å komme i gang.

1) Du blir tilgjengelig for hun som er på farten, og for han som surfer fra sofaen

Du har sikkert opplevd å måtte zoome inn og ut på en webside, når du er på mobilen, for å få med deg alt. Det er irriterende, og gjør at nettstedet ikke blir et sted du har lyst til å bruke tiden din på.

Under et redesign av nettstedet ditt får det en responsiv utforming. Det vil si at websiden tilpasser seg ut i fra hvilken enhet som blir brukt. Enten du sitter med telefonen på bybanen eller med nettbrettet i sofaen – nettsiden skalerer og tilpasser seg skjermflaten, slik at innholdet er tilgjengelig uavhengig av hva du bruker.

2) Du blir mer synlig for folk som er ute etter dine tjenester

Søkemotorer som Google ruller stadig ut nye oppdateringer som skal gjøre det enklere for folk å finne det de leter etter. De har stadig mer fokus på mobile enheter, og har også begynt å filtrere søkeresultater ut i fra om nettstedene er mobilvennlige.

Er ikke nettstedet ditt mobilvennlig risikerer du faktisk at folk ikke finner deg når de søker etter det du tilbyr. Et redesign skal alltid ha responsiv utforming, slik at folk på mobil finner deg.

Andel av befolkningen som har brukt Internett på mobiltelefon en gjennomsnittsdag (kilde: medienorge).
2014: 62%
2013: 54%
2010: 13%
2009: 7%

3) Du får flere henvendelser

Folk er blitt vant med at de kan reservere bord hos favorittrestauranten på nett. Det er enklere – både for kunden, og for restauranten som slipper å bruke tid på å ta telefoner; tid som de kan bruke på andre ting.

Ved et redesign kan du få ny og brukervennlig funksjonalitet på nettstedet ditt, det være seg booking-skjema, tap-to-call eller et enkelt kontaktskjema.

4) Du får et nytt og attraktivt grafisk uttrykk

Designtrender forandrer seg hele tiden. Ett år skal designet være tredimensjonalt, og neste år er det flatt design som er inn. For tiden er det svært populært med videobakgrunner, store bilder og fokus på typografi.

Et oppdatert grafisk uttrykk kan hjelpe til med å skape tillit hos den besøkende og gjøre nettstedet ditt til en trivelig og spennende plass å være. Det visuelle uttrykket til en side har vist seg å være en av de viktigste indikatorene på om brukerne stoler på nettstedet de kommer inn på.

Tenk også på konkurransen. Har de et moderne utseende nettsted? Hvis ikke kan du være den første, og hvis de har det må du sørge for at du henger med.

5) Du blir mer relevant med bedre innhold

Godt innhold er svært viktig for kvaliteten på et nettsted – nettsteder består jo for det meste av tekst og språk. Derfor er det avgjørende at innholdet er relevant, oppdatert og – ikke minst – korrekt. Godt innhold skal være lett å finne og forstå.

Ved et redesign får du muligheten til å rydde skikkelig opp i innholdet ditt, og legge en konkret strategi dersom du har planer om å oppdatere og produsere nytt innhold i fremtiden.

Kom i gang med redesignet

Det kan være smart å friske opp nettstedet med jevne mellomrom – spesielt dersom det ikke er mobilvennlig. Tenk litt over hva det nye nettstedet bør inneholde og hva du vil ha ut av et redesign. Og husk at et redesign ikke bare skal gjøres for din egen del, men også for de som skal besøke den nye siden din. Hvorfor besøker de siden din? Er de ute etter å gjøre et kjøp? En bestilling? Kanskje de bare er ute etter et telefonnummer eller åpningstidene til butikken din.

Jo flere tanker du gjør deg rundt dette, desto bedre blir resultatet når du skal få noen til å utføre et redesign for deg. Når målene for redesignet er klargjort er det også enklere å jobbe mot disse under utformingen av ditt nye nettsted.

Er siden din mobilvennlig?

Google har laget et fint lite verktøy som raskt gir deg svar på om nettstedet ditt er mobilvennlig (responsivt). Du limer bare inn adressen til nettstedet ditt, så får du straks svar på om det er på tide med redesign.

Redesign utført av Markant