SEO-sjekkliste for nettstedet ditt

Tid Ã¥ lese: 5 minutter 

Finner kundene dine deg? Et søkemotoroptimalisert nettsted sørger for at du dukker opp når kundene søker etter produktet eller tjenesten du leverer.

Vi har laget en praktisk sjekkliste du kan bruke for å sjekke om nettstedet ditt er optimalisert for søkemotorene.

Sett opp Google Search Console

Ã… sette opp Google Search Console bør være noe av det første du gjør sÃ¥ snart nettstedet ditt er live. Verktøyet gir deg en god og enkel oversikt over hvordan nettstedet ditt yter med tanke pÃ¥ søkemotoroptimalisering:

  • Se hvilke nøkkelfraser som driver trafikk inn til nettstedet ditt
  • Sett opp og send inn sidekart til Google slik at nettstedet ditt blir indeksert
  • Se feilmeldinger og forbedringsomrÃ¥der
  • FÃ¥ automatisk varsling dersom noe er galt eller nettsiden din er blitt kompromittert
  • + mye mer

I noen tilfeller kan det være hensiktsmessig å sette opp Bing Webmaster Tools, som er Microsofts versjon av samme verktøy. I Norge bruker imidlertid rundt 94% av oss Google når vi utfører søk, derfor holder det ofte å sette opp Google Search Console.

Sett opp Google Analytics

Google Analytics er ikke direkte relatert til søkemotoroptimalisering, men er sÃ¥ Ã¥ si obligatorisk dersom du bryr deg om hvordan nettstedet ditt presterer.

  • Se hvor mye trafikk du fÃ¥r fra de forskjellige søkemotorene
  • Finn ut hvilke sider pÃ¥ nettstedet ditt som fÃ¥r mest trafikk
  • Se om trafikken gÃ¥r opp eller ned
  • Identifiser andre nettsteder som driver trafikk inn til dine egne nettsider

Det kan være svært nyttig å identifisere de mest verdifulle undersidene på nettstedet ditt, slik at du kan fokusere på å optimalisere disse for både søkemotorer og konverteringer.

Sørg for at metadata er korrekt satt opp

Metadata som meta-titler og meta-beskrivelser er viktige rangeringssignaler for søkemotorene, og dersom de er korrekt satt opp, øker de også klikkfrekvensen i søkemotorresultatene.

  • Sett opp meta-titler og meta-beskrivelser for alle undersider
  • Sett opp metadata for SoMe (Facebook, LinkedIn, Twitter, etc.)
  • Bruk alt-text for bilder
  • Dersom du driver en nettbutikk, sørg for at hver produktside bruker strukturerte data

Bruker du WordPress, er Yoast SEO et glimrende verktøy som hjelper deg med å søkemotoroptimalisere nettstedet ditt ved å autogenerere titler og annen metadata. Og det beste av alt? Det er helt gratis.

Relatert artikkel: Nytt nettsted? Her er 5 ting du mÃ¥ vite.

Kartlegg og bruk nøkkelfraser aktivt

Snakker du samme språk som brukerne dine? Det hjelper ikke om du er synlig på "taksering bergen" dersom det er "takstmann bergen" folk faktisk søker etter. Kartlegg hvilke nøkkelfraser det er søkevolum på og optimaliser for disse.

  • Bruk nøkkelord i meta-titler og overskrifter (H1, H2, etc.)
  • Krydre tekstinnholdet ditt med nøkkelord og synonymer (men ikke for mye, da risikerer du Ã¥ sende spam-signal til søkemotorene)
  • Sjekk hva konkurrentene dine rangerer for og tilpass deg deretter

Et enkelt tips er å gå til google.com og skrive inn et nøkkelord som du vil rangere for uten å trykke enter. Da får du opp en liste over synonymer og "long-tail"-fraser som blir mye brukt.

Det finnes også en rekke andre verktøy som kan hjelpe deg med å finne relevante nøkkelord- og fraser, men disse koster ofte mye penger og krever en del kunnskap for å kunne settes opp korrekt. Bruker du metoden overfor, er du allerede godt på vei.

Sett opp SSL

SSL - kryptert tilkobling mellom nettleser og nettside - er mer eller mindre standard på alle nye nettsider, men fremdeles er det mange eldre nettstedet som fremdeles ikke har dette på plass.

Google har begynt å slå ned på sider som ikke tilbyr sikker tilkobling, og det er så enkelt å sette opp at man har ingen unnskyldning for å ikke ha dette på plass.

Et godt alternativ er Let's Encrypt, som er gratis, enkelt Ã¥ sette opp og fornyes automatisk hvert Ã¥r.

Sørg for at nettstedet ditt er lynende raskt

Hastighet er et viktig rangeringssignal for Google og andre søkemotorer. Et godt verktøy for Ã¥ sjekke et nettsteds ytelse er Googles egne PageSpeed Insights som mÃ¥ler hvor fort nettsiden din laster inn bÃ¥de pÃ¥ mobil og desktop. Her fÃ¥r du ogsÃ¥ gode forslag og tips om hvordan du kan forbedre hastigheten med tanke pÃ¥ SEO.

  • Bruk en god hosting-leverandør som er spesialisert pÃ¥ CMS-et du bruker
  • Sørg for at du bruker en god cache-løsning slik at innholdet ikke trenger Ã¥ genereres pÃ¥ nytt hver gang en side lastes inn
  • Bruk CDN (Content Delivery Network) dersom du har trafikk fra utenfor landegrensene
  • Komprimer og utsett innlasting av bilder før de trengs

Sett av ressurser til søkemotoroptimalisering

Søkemotoroptimalisering burde være en tydelig definert del av markedsstrategien din, og noe du setter av tid og ressurser til på lik linje med annonsekampanjer og andre markedsaktiviteter.

Fordelen er at trafikken et godt optimalisert nettsted genererer er "gratis" i den forstand at du ikke betaler penger per klikk, slik du gjør med søkemotorannonsering.

Denne sjekklisten tar for seg enkle ting som du gjerne kan fikse selv, men det er en grunn til at søkemotoroptimalisering er blitt et eget fagområde i bransjen.

Har du ikke tid eller kompetansen til å ta tak i det selv, bør du vurdere å leie inn kunnskapen.

Du kan være sikker på at konkurrentene dine gjør det.

Vi kan søkemotoroptimalisering

Vi vet hvor viktig det er Ã¥ optimalisere for søkemotorene med godt og relevant innhold. Derfor utvikler vi alltid SEO-vennlige løsninger.

Snakk med en ekspert

Kristoffer Miracco 
fagansvarlig innhold og SEO 

kristoffer.miracco@markant.no